Anna Angrocka

nauczyciel/kształcenie zintegrowane

WYCHOWANIE PRZEZ PRZEŻYWANIE

DZIEŃ TOLERANCJI W MOJEJ KLASIE

WYSPA TOLERANCJI”


16 listopada obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Tolerancji. Ponieważ staram się ,aby moje dzieci wychowywane były w duchu humanitaryzmu. co roku w tym dniu rozmawiamy o tolerancji. Proponuję przeprowadzenie w klasach młodszych zajęć pt. „ WYSPA TOLERANCJI”

Pomysł zaczerpnęłam z artykułu zamieszczonego Biuletynie Stowarzyszenia Nauczycieli Edukacji Początkowej „Nauczyciel z klasą” nr 1, 2001r., następnie ułożyłam scenariusz lekcji dostosowując go do możliwości dzieci z mojej klasy.


ETAPY PRACY


  1. Dzieci siadają w kręgu, zamykają oczy. Proponuję dzieciom rejs w nieznane i czytam wiersz p.t. ”Wyspa tolerancji”. Następnie dzieci próbują wymienić zwyczaje, jakie panują na tej wyspie.


WYSPA TOLERANCJI

Kiedyś popłynę w rejs daleki,

by poznać egzotyczne kraje,

podziwiać lasy, góry, rzeki

i rajskie ptaki, jakby z bajek.


Wokół równika świat opłynę

i z Antarktydy po Arktykę,

aby odnaleźć cud- krainę,

gdzie nikt nie sięga po krytykę


Nikt nie zna kłótni, fochów, dąsów

i zgodnie obok siebie żyją

w wesołym gwarze zabaw, pląsów

ci, co są chudzi, ci, co tyją.


Nikt rudych włosów nie wyśmiewa

piegi też nie przeszkadzają.

Dla wszystkich tutaj rosną drzewa,

dla wszystkich strumyk szemrze w gaju.


Przezwiska nie są tutaj znane,

ni zazdrość, ani też nienawiść.

Każdy szanuje twoje zdanie

i z kim chcesz, to się możesz się bawić.


Jeśli odkryję takie miejsce-

być może w czasie tych wakacji-

zaraz na mapie je umieszczę

i nazwę WYSPĄ TOLERANCJI.


  1. Prosimy dzieci, aby podawały przykłady( nie tylko z wiersza) sytuacji i

zachowań tolerancyjnych. Pytania pomocnicze: Jak zachowuje się człowiek tolerancyjny? Kiedy ktoś był wobec ciebie nietolerancyjny?

Jak się wtedy czułeś?

  1. Dzielimy klasę na grupy 5-6 osobowe. Każdej grupie wręczamy paski papieru w dwóch kolorach. Informujemy dzieci, że właśnie zamieszkały na Wyspie Tolerancji, a ponieważ każde z nich ma inną osobowość muszą opracować kodeks postępowania( prawa i obowiązki), który pozwoli wszystkim żyć w zgodzie. Swoje propozycje dzieci zapisują na kolorowych paskach papieru( prawa na jednym kolorze, a obowiązki na drugim)

  2. Następnie wieszamy na tablicy duży arkusz papieru z narysowanymi konturami WYSPY TOLERANCJI. Teraz każda z grup prezentuje swoje rozwiązania. Przypinamy na arkuszu papieru tylko te propozycje, które zostały zaakceptowane przez całą klasę podczas negocjacji. Ważne jest, aby dzieci stosowały siłę argumentów, a nie kierowały się sympatiami, czy antypatiami.

  3. Na koniec siadamy w kręgu i prosimy dzieci, aby spróbowały określić czego nauczyła ich w ta wyprawa.

  4. Praca domowa: Kogo i dlaczego zabrałbym na Wyspę Tolerancji?


UWAGA:

Kiedy dzieci pracowały w grupach, ograniczałam swoja uwagę do obserwacji pracy dzieci. Starałam się nie ingerować w pracę zespołów. Jeżeli dzieci zwracały się do mnie o pomoc, nie dawałam gotowej odpowiedzi, tylko naprowadzałam je na właściwy tok rozumowania.

Oczywiście na zajęciach plastycznych wyspę można ozdobić rysunkami wykonanymi przez dzieci, a następnie wywiesić na ścianie klasy.

2