Anna Angrocka
nauczyciel/kształcenie zintegrowane
WYCHOWANIE PRZEZ PRZEŻYWANIE
DZIEŃ TOLERANCJI W MOJEJ KLASIE
„WYSPA TOLERANCJI”
16 listopada obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Tolerancji. Ponieważ staram się ,aby moje dzieci wychowywane były w duchu humanitaryzmu. co roku w tym dniu rozmawiamy o tolerancji. Proponuję przeprowadzenie w klasach młodszych zajęć pt. „ WYSPA TOLERANCJI”
Pomysł zaczerpnęłam z artykułu zamieszczonego Biuletynie Stowarzyszenia Nauczycieli Edukacji Początkowej „Nauczyciel z klasą” nr 1, 2001r., następnie ułożyłam scenariusz lekcji dostosowując go do możliwości dzieci z mojej klasy.
ETAPY PRACY
Dzieci siadają w kręgu, zamykają oczy. Proponuję dzieciom rejs w nieznane i czytam wiersz p.t. ”Wyspa tolerancji”. Następnie dzieci próbują wymienić zwyczaje, jakie panują na tej wyspie.
WYSPA TOLERANCJI
Kiedyś popłynę w rejs daleki,
by poznać egzotyczne kraje,
podziwiać lasy, góry, rzeki
i rajskie ptaki, jakby z bajek.
Wokół równika świat opłynę
i z Antarktydy po Arktykę,
aby odnaleźć cud- krainę,
gdzie nikt nie sięga po krytykę
Nikt nie zna kłótni, fochów, dąsów
i zgodnie obok siebie żyją
w wesołym gwarze zabaw, pląsów
ci, co są chudzi, ci, co tyją.
Nikt rudych włosów nie wyśmiewa
piegi też nie przeszkadzają.
Dla wszystkich tutaj rosną drzewa,
dla wszystkich strumyk szemrze w gaju.
Przezwiska nie są tutaj znane,
ni zazdrość, ani też nienawiść.
Każdy szanuje twoje zdanie
i z kim chcesz, to się możesz się bawić.
Jeśli odkryję takie miejsce-
być może w czasie tych wakacji-
zaraz na mapie je umieszczę
i nazwę WYSPĄ TOLERANCJI.
Prosimy dzieci, aby podawały przykłady( nie tylko z wiersza) sytuacji i
zachowań tolerancyjnych. Pytania pomocnicze: Jak zachowuje się człowiek tolerancyjny? Kiedy ktoś był wobec ciebie nietolerancyjny?
Jak się wtedy czułeś?
Dzielimy klasę na grupy 5-6 osobowe. Każdej grupie wręczamy paski papieru w dwóch kolorach. Informujemy dzieci, że właśnie zamieszkały na Wyspie Tolerancji, a ponieważ każde z nich ma inną osobowość muszą opracować kodeks postępowania( prawa i obowiązki), który pozwoli wszystkim żyć w zgodzie. Swoje propozycje dzieci zapisują na kolorowych paskach papieru( prawa na jednym kolorze, a obowiązki na drugim)
Następnie wieszamy na tablicy duży arkusz papieru z narysowanymi konturami WYSPY TOLERANCJI. Teraz każda z grup prezentuje swoje rozwiązania. Przypinamy na arkuszu papieru tylko te propozycje, które zostały zaakceptowane przez całą klasę podczas negocjacji. Ważne jest, aby dzieci stosowały siłę argumentów, a nie kierowały się sympatiami, czy antypatiami.
Na koniec siadamy w kręgu i prosimy dzieci, aby spróbowały określić czego nauczyła ich w ta wyprawa.
Praca domowa: Kogo i dlaczego zabrałbym na Wyspę Tolerancji?
UWAGA:
Kiedy dzieci pracowały w grupach, ograniczałam swoja uwagę do obserwacji pracy dzieci. Starałam się nie ingerować w pracę zespołów. Jeżeli dzieci zwracały się do mnie o pomoc, nie dawałam gotowej odpowiedzi, tylko naprowadzałam je na właściwy tok rozumowania.
Oczywiście na zajęciach plastycznych wyspę można ozdobić rysunkami wykonanymi przez dzieci, a następnie wywiesić na ścianie klasy.