ZAGADNIENIA DO POWTÓRZENIA DLA KLASY 6


DZIAŁ: ROLA ŚWIATŁA

  1. Podaj przykłady źródeł światła i podziel je na źródła światła naturalne i sztuczne.

  2. Wyjaśnij, co nazywamy promieniem świetlnym?

  3. Wyjaśnij jak rozchodzi się światło?

  4. Wyjaśnij, popierając przykładami, czym różnią się ciała przeźroczyste i nieprzeźroczyste?

  5. Narysuj odbicie światła od powierzchni lustrzanych. Wyjaśnij, jaki obraz nazywamy pozornym?

  6. Podaj i wyjaśnij za pomocą rysunków prawo odbicia światła.

  7. Wyjaśnij, kiedy następuje rozproszenie światła?

  8. Podaj i wyjaśnij za pomocą rysunków prawo załamania światła.

  9. Wymień przykłady zjawisk związanych z odbiciem i załamaniem światła.

  10. Udowodnij, że światło białe jest mieszaniną świateł barwnych.

  11. Opisz zjawisko rozszczepienia światła i wyjaśnij gdzie możemy się z nim zetknąć.

  12. Wyjaśnij powstawanie barw widzianych ciał i jak działają filtry świetlne?

  13. Kiedy widzimy, że coś jest białe a kiedy ,że czarne? Wymień barwy podstawowe i dopełniające.

  14. Opisz budowę oka i drogę promieni świetlnych w oku.

  15. Wytłumacz zjawisko zaćmienia Słońca i Księżyca. Wyjaśnij, co to jest cień i półcień?

  16. Objaśnij oświetlenie Ziemi w pierwszych dniach pór roku.

  17. Opisz poszczególne strefy oświetleniowe Ziemi.

  18. Opisz następstwa ruchu obiegowego i obrotowego Ziemi.

  19. Wyjaśnij zjawisko dnia polarnego i nocy polarnej.

  20. Wyjaśnij, dlaczego niektóre lata są przestępne?

  21. Wyjaśnij na czym polega przepływ prądu elektrycznego.

  22. Wyjaśnij, popierając przykładami co to są przewodniki i izolatory?

  23. Opisz działanie obwodu elektrycznego uwzględniając różnice w połączeniu równoległym i szeregowym.

  24. Wyjaśnij zasady bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych i jak zachować się w czasie burzy?

Zagadnienia utrwalające:

  1. Określ w stopniach i minutach położenie geograficzne wskazanych miejsc.

  2. Określ kierunki świata na mapie, posługując się południkami i równoleżnikami.


DZIAŁ: MORZA I OCEANY – „Życie w wodzie”


WYMAGANIA KONIECZNE I PODSTAWOWE


  1. Z jakimi kontynentami graniczą poszczególne oceany?

  2. Jaka jest różnica między warunkami panującymi w zbiornikach słonowodnych i słodkowodnych?

  3. Czym różnią się morza przybrzeżne od śródlądowych?

  4. Jak ukształtowane jest dno morskie?

  5. Jakie warunki panują w poszczególnych strefach w morzu? Jakie zwierzęta tam występują?

  6. Podaj przykłady zwierząt należących do jamochłonów (parzydełkowców), skorupiaków, mięczaków i kręgowców żyjących w wodzie.

  7. Scharakteryzuj przystosowania tych zwierząt do życia w wodzie.

  8. Opisz przystosowania ryb do życia w wodzie. Jakie inne kręgowce można spotkać w morzu? Podaj przykłady.

  9. Jakie znaczenie mają morza i oceany w przyrodzie i gospodarce człowieka?


WYMAGANIA ROZSZERZONE, DOPEŁNIAJĄCE I WYKRACZAJĄCE


  1. Wymień charakterystyczne cechy budowy organizmów pierwotnych .

  2. Podziel je ze względu na sposób poruszania ( za pomocą wici, rzęsek i nibynóżek) oraz tryb życia (wolno żyjące i pasożyty).

  3. Wymień choroby powodowane przez pierwotniaki.

  4. Jakie jeszcze znaczenie mogą mieć pierwotniaki?

  5. Wymień cechy charakterystyczne parzydełkowców ( jamochłonów) i określ miejsce ich występowania.

  6. Czym różni się polip i meduza ? U których jamochłonów występuje przemiana pokoleń?

  7. Wymień znane ci płazińce i obleńce. Które z nich są pasożytami?

  8. Określ sposób w jaki się zarażamy tymi pasożytami i jak można temu zapobiec.

  9. W jakim środowisku żyją dżdżownice i pijawki należące do pierścienic?

  10. Jak się odżywiają i jakie jest ich znaczenie?

  11. Jak odróżnić skorupiaki, owady i pajęczaki?

  12. Wymień znanych ci przedstawicieli skorupiaków i określ środowisko ich życia.

  13. Wymień owady, które przystosowały się do życia w środowisku wodnym – jaki rodzaj odnóży posiadają?

  14. Jakie stadia rozwojowe mogą występować w rozwoju stawonogów?

  15. Określ tryb życia pajęczaków. Wymień pasożyty i pająki żyjące w wodzie.

  16. Jak dzielimy mięczaki? Określ środowisko w jakim występują poszczególne grupy i podaj ich przedstawicieli.

  17. Wymień cechy charakterystyczne kręgowców.

  18. Określ przystosowanie ryb do życia w wodzie w budowie zewnętrznej i wewnętrznej.

  19. Wyjaśnij przyczyny wędrówki ryb. Podaj przykłady.

  20. Podaj przykłady i przystosowania ryb do życia w poszczególnych strefach zbiorników wodnych.


DZIAŁ: ZWIERZĘTA LĄDOWE

  1. Wymień znanych ci przedstawicieli kręgowców, stawonogów, mięczaków i innych bezkręgowców lądowych.

  2. Na konkretnych przykładach wyjaśnij przystosowania kręgowców do środowiska i trybu życia (dzioby, kończyny, sposób odżywiania i poruszania się)

  3. Wymień cechy charakterystyczne ssaków, ptaków, gadów i płazów.

  4. Scharakteryzuj opiekę nad potomstwem u ptaków i ssaków.

  5. Wymień kręgowce, które w Polsce znajdują się pod ochroną.

  6. Jakie znaczenie mają kręgowce w życiu człowieka?

  7. Scharakteryzuj skorupiaki, owady i pajęczaki.

  8. Wyjaśnij pojęcia związane z rozwojem zwierząt i ich przystosowaniem do życia na lądzie.


DZIAŁ: KRAJOBRAZY ZIEMI – „ciepłe” strefy geograficzne.

  1. Określ co to jest pogoda, klimat i mikroklimat.

  2. Wymień i wyjaśnij przyczyny równoleżnikowego i południkowego zróżnicowania stref krajobrazowych.

  3. Na podstawie rocznego rozkładu temperatur i opadów określ typ i cechy charakterystyczne poszczególnych klimatów.

  4. Przyporządkuj rośliny i zwierzęta określonym strefom geograficznym.

  5. Scharakteryzuj przystosowania roślin i zwierząt do życia w określonej strefie geograficznej.

  6. Jakie uprawy są możliwe w poszczególnych strefach klimatycznych?

  7. Omów wpływ pór roku, żyzności podłoża i dostępu do wody na rozwój roślinności w poszczególnych strefach.

  8. Podaj w przybliżeniu miejsce występowania poszczególnych typów klimatów.

  9. Wymień pozostałe strefy klimatyczne. Czym różnią się od stref „ciepłych”?

  10. Na podstawie podręcznika wyjaśnij pojęcia związane z „ ciepłymi” strefami krajobrazowymi.